Ryerson Student Learning Centre, Toronto, Canada

Møtestedet

Arkitekt:
Snøhetta AS

Snøhetta åpner nye rom i bylandskapet i Toronto, der studenter og publikum kan møtes.


 
“Himmelen”, studieområdet i øverste etasje.

“Himmelen”, studieområdet i øverste etasje.

“The Sky”, the study area on the top floor.

 
Hovedinngangen fra Yonge Street.

Hovedinngangen fra Yonge Street.

Main entrance from Yonge Street.

 
“Klippen”, mesaninen over inngangshallen, med digitale laboratorier.

“Klippen”, mesaninen over inngangshallen, med digitale laboratorier.

“The Bluff”, the mezzanine with digital media labs.

Inngangshallen med amfiet kan brukes til mange typer arrangementer, både interne og offentlige.

Inngangshallen med amfiet kan brukes til mange typer arrangementer, både interne og offentlige.

The lobby can be used for many types of events.

Ryerson Student Learning Centre, Toronto, Canada
“Solen”, studieområde i nivå 5.

“Solen”, studieområde i nivå 5.

“The Sun”, study area on the 5th level.

“Stranden”, nivå 6.

“Stranden”, nivå 6.

“The Beach”, 6th level.

 
“Solen”, nivå 5. 

“Solen”, nivå 5. 

“The Sun”, 5th level.

“Himmelen”, øverste nivå.

“Himmelen”, øverste nivå.

“The Sky”, top level.

 
Hovedinngangen fra Yonge Street.

Hovedinngangen fra Yonge Street.

Main entrance from Yonge Street.

Blå metallpaneler markerer inngangspartiet.

Blå metallpaneler markerer inngangspartiet.

Blue iridescent metal panels mark the entrance area.

Diagram over konseptene for hvert nivå. Foto: Snøhetta

Diagram over konseptene for hvert nivå.

Diagram showing the concepts for each level.

Foto: Snøhetta
Situasjonsplan. A. Inngang. B. Nybygg. C. Eksisterende bygg. Foto: Snøhetta

Situasjonsplan. A. Inngang. B. Nybygg. C. Eksisterende bygg.

Site plan. A. Entrance. B. SLC. C. Existing building.

Foto: Snøhetta
Inngangsetasjen med “Dalen”. Eksisterende bygg til høyre.
1. Inngangshall, 2. Butikk, 3. Kafé, 4. Sitteområde, 5. Studieområde, 6. Studierom, 7. Klasserom / Seminarrom, 8. PC-stasjon, 9. PC instruksjon / Multimedia Lab, 10. Teknologistudio / Audio rom, 11. Kontor, 12. Kontor støttefunksjoner, 13. Møte, 14. Toaletter, 15. Vaktmester, 16. Bygningstjenester / Lager, 17. Grønt tak, 18. Digital Media Suite, 19. Digital Media Sone, 20. Inngangsplass. Foto: Snøhetta

Inngangsetasjen med “Dalen”. Eksisterende bygg til høyre.

1. Inngangshall, 2. Butikk, 3. Kafé, 4. Sitteområde, 5. Studieområde, 6. Studierom, 7. Klasserom / Seminarrom, 8. PC-stasjon, 9. PC instruksjon / Multimedia Lab, 10. Teknologistudio / Audio rom, 11. Kontor, 12. Kontor støttefunksjoner, 13. Møte, 14. Toaletter, 15. Vaktmester, 16. Bygningstjenester / Lager, 17. Grønt tak, 18. Digital Media Suite, 19. Digital Media Sone, 20. Inngangsplass.

Entrance level with “The Valley”. Existing building to the right.

1. Entrance Hall / Event Space, 2. Retail, 3. Cafe, 4. Casual Seating, 5. Study Area, 6. Study Room, 7. Class Room / Seminar Room, 8. Computer Station, 9. Computer Instruction / Mutimedia Lab, 10. Technology Studio / Audio Booth, 11. Office, 12. Office Support, 13. Meeting, 14. Washroom, 15. Janitor, 16. Building Services / Storage, 17. Green Roof, 18. Digital Media Suite, 19. Digital Media Zone, 20. Entry Plaza.

Foto: Snøhetta
“Klippen”, mesanin med bro til eksisterende bygg. Foto: Snøhetta

“Klippen”, mesanin med bro til eksisterende bygg.

“The Bluff”, mezzanine with bridge to existing building.

Foto: Snøhetta
Nivå 6, “Stranden”. Foto: Snøhetta

Nivå 6, “Stranden”.

Level 6, “The Beach”.

Foto: Snøhetta
Nivå 7. "Skogen". Foto: Snøhetta

Nivå 7. "Skogen".

Level 7. "The Forest".

Foto: Snøhetta
Arkitektens beskrivelse

Ryerson Student Learning Centre (SLC) er den nyeste bygningen på campuset til Ryerson University i Toronto. Bygningen har åtte nivåer med generøse rom hvor studentene kan møtes, lese og utveksle ideer. Konseptet er inspirert av de historiske samlingsstedene i det gamle Hellas, stoaene og agoraene, hvor læring var en grunnleggende sosial praksis. Bygget er tenkt som et bibliotek uten bøker, som oppfordrer studentene til å gjøre rommet til sitt eget; et bibliotek for den digitale tidsalderen, hvor studentene blir oppmuntret til å interagere med sine fysiske omgivelser.

Ryerson University er et sentrumscampus med 38 000 studenter, som er kjent for studieprogrammer innenfor ingeniør- og merkantile fag. Tidligere hadde ikke universitetet noen tydelig tilstedeværelse i byen, de fleste campusbygningene er en del av den eksisterende urbane bygnings­massen eller ligger litt unna hovedgatene. Det nye lærings­senteret gir studentene et rom hvor de kan studere og tilbringe tid på universitetsområdet mellom forelesningene, og det knytter campus til det livlige bylandskapet omkring

Bygningen begynner med en sørvendt hevet plattform som åpner gatehjørnet opp for et bredt spekter av aktiviteter, fra individuelle sitteplasser til større samlinger. Dette hevede rommet er delvis en plass og delvis en terrasse, og skaper et innbydende og samtidig beskyttet sted som kan brukes av både studenter og andre. Den nye bygningen har også butikklokaler på gateplan, og bidrar til en ønsket handelsvirksomhet i området. Strømmen av studenter blir dirigert opp inngangstrappene, slik at bevegelsen inn og ut av bygningen ikke blir hindret av kommersiell aktivitet.

Et stort tak av glinsende metallpaneler danner en portal som strekker seg fra fasaden og inn i resepsjonen. Takets slående farge og uvanlige form får forbipasserende til å stanse og se opp; små og uventede bevegelser som kan endre ens forhold til og bevissthet om stedet og forsterke forbindelsen mellom kropp og arkitektur.

Resepsjonen er et stort atrium, åpent for alle, med uformelle sittearealer, kafé og universitetets informasjonsdisk. Den fungerer også som et multifunksjonelt forum, med integrerte sitteplasser. En bred trapp går fra resepsjonen og opp til en ny bro som forbinder læringssenteret med det eksisterende universitetsbiblioteket. Hvert nivå har en unik utforming og stemning, inspirert av temaer fra naturen. Nivå 6, kjent som ”Stranden”, er et åpent og uformelt studieområde som skråner nedover via en rekke ramper og terrasser som oppmuntrer studentene til å sitte på gulvet og flytte rundt på de enkle møblene. ”Himmelen” ligger i det øverste nivået og gir vid utsikt og tilgang på dagslys. ”Skogen” og ”Hagen” tilbyr også ulike studieområder, med både tradisjonelle stillerom og klasserom.

Bygningens fasader er satt sammen av glasspaneler med digitaltrykk som omgir den ekspo­nerte betongkonstruksjonen. Det varierte mønsteret på fasaden styrer varmeinngangen og rammer inn utsynet mot byen, som en tradisjonell vindusramme uten faktiske rammekonstruksjoner. Det trykte mønsteret fungerer som et skydekke, og lysmengden som kommer inn i bygningen kan justeres fra ”overskyet”, til ”delvis skyet” og ”sol”, slik at studentene får en ny opplevelse hver gang de besøker bygningen.

English Summary

Snøhetta Ryerson University Student Learning Centre, Toronto, Canada

Architects: Snøhetta

Ryerson Student Learning Centre is the newest building on the urban commuter campus. Inspired by the historical gathering spaces of the Stoas and Agoras in ancient Greece, the Student Learning Centre gives students eight uniquely-designed levels of open study facilities, and connects the campus to the surrounding cityscape. A south-facing raised platform opens the street corner for a broad range of pedestrian activities, an elevated space that creates a welcoming yet protected urban edge shared by students and the general public. Inside, the lobby acts as a multi-purpose forum with integrated seating and performance technology for events ranging from pep rallies to fashion shows and music performances

Each level of the building offers a different kind of space with a unique atmosphere, inspired by themes found in nature, from “The Sky” on the top level and “The Beach” on sixth, to “The Forest” and “The Garden” – all providing differing learning programs with student services, traditional quiet study areas, and classrooms. The façades of the building are composed of a digitally-printed fritted glass that envelops the exposed concrete structure. The varying façade pattern controls heat gain into the building and frames views of the city grid and nearby buildings.

Ryerson Student Learning Centre, Toronto, Canada
Publisert på nett 21. september 2016. Opprinnelig publisert i Arkitektur N nr. 1 – 2016. For å få full tilgang på alt innhold i Arkitektur N kan du kjøpe eller abonnere på papirutgaven.