Sted nr. 9, Langkaia. Foto: Nils Petter Dale
Foto: Nils Petter Dale

Havnepromenaden

Et kjede av steder

Arkitekt:
mmw arkitekter as

Den midlertidige havnepromenaden er satt sammen av steder med veldig forskjellig karakter. Fra Frognerkilen til Kongshavn markeres byrommenes kvaliteter på ulike måter.


“Testbed” nr. 1, Frognerkilen, i den ene enden av Havnepromenaden. Foto: Nils Petter Dale

“Testbed” nr. 1, Frognerkilen, i den ene enden av Havnepromenaden.

Testbed site no. 1, Frognerkilen, at the far end of the promenade.

Foto: Nils Petter Dale
 
“Testbed” nr. 1, Frognerkilen, i den ene enden av Havnepromenaden. Foto: Nils Petter Dale

“Testbed” nr. 1, Frognerkilen, i den ene enden av Havnepromenaden.

Testbed site no. 1, Frognerkilen, at the far end of the promenade.

Foto: Nils Petter Dale
Oversiktsplan som viser de første “testbed”-stedene, utgangspunktet for den midlertidige promendaden.

Oversiktsplan som viser de første “testbed”-stedene, utgangspunktet for den midlertidige promendaden.

Plan showing the first “testbed” sites, the starting point for the temporary promenade.

På hvert sted er informasjonspunktet markert med en oransjemalt stålcontainer, med informasjon om stedets historie og historier. Sted nr. 1, Frognerkilen. Foto: Nils Petter Dale

På hvert sted er informasjonspunktet markert med en oransjemalt stålcontainer, med informasjon om stedets historie og historier. Sted nr. 1, Frognerkilen.

Each site is marked with an orange steel container with information about the history and the stories of the place. Site no. 1, Frognerkilen.

Foto: Nils Petter Dale
Sted nr. 2, Kongen marina. Foto: Nils Petter Dale

Sted nr. 2, Kongen marina.

Site no. 2, Kongen marina.

Foto: Nils Petter Dale
 
Tegneseriedetektivene Krüger & Krogh, i Bjarte Agdesteins strek, viser Oslos havn på 60-tallet. Sted nr. 3, Filipstad. Foto: Nils Petter Dale

Tegneseriedetektivene Krüger & Krogh, i Bjarte Agdesteins strek, viser Oslos havn på 60-tallet. Sted nr. 3, Filipstad.

The cartoon detectives Krüger & Krogh by Bjarte Agdestein show what Oslo was like in the 1960’s. Site no. 3, Filipstad.

Foto: Nils Petter Dale
 
Sted nr. 5, Tjuvholmen. Foto: Nils Petter Dale

Sted nr. 5, Tjuvholmen.

Site no. 5, Tjuvholmen.

Foto: Nils Petter Dale
Sted nr. 6, Vestbanen.  Foto: Nils Petter Dale

Sted nr. 6, Vestbanen. 

Site no. 6, Vestbanen.

Foto: Nils Petter Dale
Sted nr. 9, Langkaia. Foto: Nils Petter Dale

Sted nr. 9, Langkaia.

Site no. 9, Langkaia. 

Foto: Nils Petter Dale
 
Sted nr.12, Sørenga Foto: Nils Petter Dale

Sted nr.12, Sørenga

Site no. 12, Sørenga

Foto: Nils Petter Dale
 
Sted nr.12, Sørenga Foto: Nils Petter Dale

Sted nr.12, Sørenga

Site no. 12, Sørenga

Foto: Nils Petter Dale
Kart over infopunktene.

Kart over infopunktene.

Map of the information points.

Oversikt over Oslos havnefront med de 14 testbed-stedene i Havnepromenaden. 
 

Oversikt over Oslos havnefront med de 14 testbed-stedene i Havnepromenaden. 

The Oslo harbour front.

Arkitektens beskrivelse

Bjørbekk & Lindheim, GRID, Halogen og MMW vant konkurransen om en midlertidig havnepromenade i 2014. Promenaden skal skape bevissthet rundt Oslos nye sjøfront og markedsføre den ni kilometer lange ruten. Havnepromenaden skal vise kvalitetene og potensialet i byutviklingsprosjektet Fjordbyen, og synliggjøre aktiviteter som pågår langs Oslos sjøfront. Informasjonskonseptet retter seg mot Oslos befolkning og turister, med kart, bilder og tekst på norsk og engelsk. Underveis kan en lære mer om Oslos nære historie, eller bare ta en hvil på en av de nye benkene. Havnepromenaden er knyttet sammen med Kyststien i hver ende, parker, grøntareal og Oslos gang-sykkelveinett.

Prosjektets rammefortelling

I 1955 tok Malcolm McLean og Keith Tantlinger patent på en oppfinnelse som skulle få stor betydning for byutviklingen i Oslo – containeren. Overgangen fra stykkgodslossing og mellomlagring i havneskur til containerfrakt ble introdusert i Oslo på 60-tallet, og den beskjedne lille boksen gjorde det mulig for Oslo å klare seg uten en tradisjonell havn og etter hvert også helt uten egen industri.

Vi har derfor valgt å la containeren være et hovedelement i prosjektet, som en bærer av fortellinger om den gang Oslo både var en levende industriby og en yrende havn. 14 containere malt i Oslo Havns oppmerksomhetsfarge RAL 2000, er satt på høykant som fyrtårn å navigere etter langs hele promenaden. Plansjer med kart, tekst og foto er festet til containerne. Her finner man informasjon om stedets nære historie, nye planer for området, samt en Oslosang med relevans for akkurat denne plassen.

Med på reisen i tid er spesialagentene Krüger & Krogh, som via store illustrasjoner oppspent på containernes undersider tar oss tilbake til hvert enkelt sted slik det var på 60-tallet, da man bare kunne ane hva som ville komme til å endre gode, gamle Oslo Havn.

Konstruksjoner

De 14 plassene er dels etablert på fiberduk og subus, og dels på eksisterende dekker. Noen plasser har beholdt eksisterende belegg, mens andre har fått ny asfalt og ny gressplen omkring seg. Promenaden har også merking på bakken og i øyehøyde langs hele traséen. Bloc-benken fra Vestre, med oransje stålvanger og sete i furu, er utplassert for de som ønsker å slikke sol mens de nyter utsikten. Benken ble valgt for å passe inn med eksisterende møblering langs kaia på Aker brygge og Tjuvholmen. På denne måten oppleves nå disse områdene, hvor vi ikke egentlig var gitt rom for utfoldelse, som innlemmet i Havnepromenaden. I 2016 konstrueres de første prototypene for solcelledrevet belysning på alle plassene.

English Summary

Oslo’s Harbourside Promenade

Architects: mmw arkitekter AS; landscape architect: Bjørbekk & Lindheim Landskapsarkitekter AS; graphic design: Grid Design AS

This temporary project for Oslo’s nine-kilometre harbourside promenade is meant to promote the potential of the fjordside city for citizens and tourists, and showcase on-going activities and developments. The design is based on shipping containers, painted in Oslo Harbour’s signature orange. The containers carry written and recorded information about each of 14 selected locations.

Havnepromenaden
Publisert på nett 12. august 2015. Opprinnelig publisert i Arkitektur N nr. 4 – 2016. For å få full tilgang på alt innhold i Arkitektur N kan du kjøpe eller abonnere på papirutgaven.
Stikkord Midlertidig