Møt en svensk mångsysslare
  • Tittel: Olle Anderson Formgivare
  • Forfatter: Mailis Stenman
  • Utgivelsesår: 2000
  • Forlag: Bokförlaget Arena
  • Antall sider: 216

Boken om Olle Anderson Form givare er en rykende fersk, inspirerende trykksak som i usedvanlig grad avspeiler sitt objekt. Olle Anderson har med sin mangfoldige virksomhet gitt innredningsfaget identitet, fylt det med mål og mening og knyttet det til en fargerik, profesjonell praktisk virksomhet som vi alle gjerne vil forbindes med. Han bryter de fleste grenser, utvider rammene for faget og gir det stadig nye dimensjoner. 

Forfatteren Mailis Stenman formidler sitt inntrykk av personen Olle Anderson levende og interessant, og har gitt sine høyst personlige bidrag til forståelsen av hans arbeid i gjennomgangen av produkter og i beskrivelsen av hans virksomhet. Mats Fredrikson har gitt boken et spennende grafisk uttrykk. Det er en bok å glede seg over og inspireres av, rikt og frodig illustrert og samtidig stramt redigert innenfor sorte permer. Bokens forside er preget med et presist kvadrat som symboliserer hovedpersonens konstruktive sider. På baksiden av boken møter vi en fritt oppstrøket sirkel, symbolet for hans lekne, kunstneriske talenter. 

Kristianiabohemen Hans Jæger postulerte at ethvert menneske «burde skrive sitt liv». Olle Anderson gjør mer enn det. Han tegner og skriver; tekstene er en poet verdig; han illustrerer, utforsker og omskaper våre omgivelser med aldri hvilende engasjement. I boken fremstår Mailis Stenman som en dyktig portrettør, men hun har fått god hjelp av hovedpersonen selv. Hans egne tekster og prosjektbeskrivelser flettes fortløpende inn i de ulike kapitler på en uanstrengt måte. Og Olle Anderson har fått fritt spillerom. Boken avtegner et bilde av en lekende, uhøytidelig, men samtidig dypt sosialt engasjert person som uttrykker seg enkelt og klart, både i små og store spørsmål og gjennom sitt produktspekter som formgiver.

Og hvem er Olle Anderson? Født 1939 i Västra Småland, et trygt og fredelig stykke Sverige som uten tvil har hatt betydning for hans personlige utvikling. For øyeblikket professor II ved Institutt for interiørarkitektur og møbeldesign ved Kunsthøgskolen i Oslo. Som erfaren pedagog, nysgjerrig og med praktisk grep på tingene, formidler han stor entusiasme for faget til norske studenter. Mellom 1990 og 1995 var han professor ved Högskolan för Design och Konsthandverk i Göteborg, og underviste i en tiårsperiode på Chalmers i Göteborg. 

Miljøet og mulighetene han fikk som nyutdannet bygningsingeniør hos White Arkitekter AB (1960) fikk stor betydning både for arkitektkontoret og ham selv. Som «teknisk handläggare» her lot han seg ikke begrense av ingeniørfaget, men grep inn i formgivningen i forbindelse med White-kontorets mange store prosjekter. Etter fire års praksis med en stadig større vektlegging på innredning og produktdesign gikk han noen år ut i egen virksomhet. Samtidig studerte han kunsthistorie og utfoldet seg lekent med illustrasjoner og krummelurer bl.a. for TV. Han var aktiv i kunsthåndverkmiljøet i Göteborgstrakten og opprettet dessuten samarbeid med sin svigerfar som hadde et innredningsfirma. Ad krokveier og gjennom praktisk virksomhet, vellykket deltagelse i konkurranser og selvstudium, lærte han seg grunnelementene i innredningsarkitekturen. For A.M. Jansson gjorde han underveis en rekke innredninger bl.a. av kafeer og restauranter; 

senere i samarbeid med innredningsarkitekten Hans Bierich. For baren i Stadshotellet i Hässleholm utformet han f. eks. jugendinspirerte glassmalerier med en smak av flower power (1969), som alltid i god kontakt med tidens strømninger. Olle Andersons innredning av Hotel Gothia i Gøteborg ble betraktet som et av de beste utslag av det tidlige åttitallets postmodernisme i Sverige.

I avisomtaler ble han fra 1969 titulert som innredningsarkitekt og på samme tid medlem av SIR (Svenska Inredningsarkitekters Riksförbund). Men noen helt vanlig innredningsarkitekt er han ikke. Fra gutteårenes opphold i småbyens verksteder og intime håndverksmiljøer har han fått for vane å leke og eksperimentere med det han får mellom hendene. Dette har resultert i frodige og frie «strandfynd»: objekter sammensatt av hva han som en norsk Askeladd finner på sin vei. Men samtidig har han med stor evne til innlevelse skapt interesse for og gitt løsninger til produkter i skoler, sykehjem og andre sosiale institusjoner. Hans kunstneriske virksomhet i kombinasjon med et praktisk grep på tingene, samt hans store sosiale og pedagogiske talenter, har gjennom årene gjort ham til en høyst respektert og ettertraktet fagperson.

En av Olle Andersons første innredningsprodukter, benken «Olle Serie 500» for Klaessons (1976), etablerte ham som møbelformgiver. Og med belysningsserien Aurora for Boréns (1978) hadde han skapt nærmest klassiske produkter med stor anvendelighet og kvalitet. Mellom tidlig syttitall og frem til år 2000, har Olle Anderson gitt form til mer enn 70 håndfaste produkter hvorav mange er blitt en naturlig del av svensk og nordisk hverdag. Bokens fine dokumentasjon gir et imponerende inntrykk av en formgivers univers. I tiden 1983–98 er 17 av hans designprodukter hedret med Utmärkt Svensk Form. Av de mest betydningsfulle tingene finnes også utendørs elementer som «Stockholmslampan» fra Ateljé Lyktan (1987), resultat av en konkurranse arrangert av Stockholm Energi og «Bus stop» for Nola Industrier (1988). 500 av slaget er utplassert i Göteborgstrakten, og nye varianter av venteskur er stadig på tegnebordet, i samarbeid med det svensk-franske Are/JC Decaux Gatumöbler AB. Sine erfaringer på dette området deler Olle Anderson for øyeblikket med studentene på Institutt for interiørarkitektur og møbeldesign ved SHKS.

Tilbake på Whites arkitektkontor etter noen år på egne ben fikk han i oppdrag å bygge opp en ny gruppe i firmaet: White Inredningsavdelningen, som han ledet frem til 1988. Senere ble også søsterfirmaet White Design skapt, som en utvidelse av det enorme personaldrevne White Arkitekter AB. Kontorets helt spesielle sosiale profil og samfunnsengasjerte virksomhet har fått stor betydning, ikke minst gjennom det arbeid Olle Anderson har nedlagt.

Men hans arbeid stopper ikke her. Boken viser i liten grad de prosjektene han har vært involvert i på Whites, dem deler han med sine mange medarbeidere. Derimot får vi en omfattende gjennomgang av og en fin oversikt over hans enkeltverk og arbeidsmetoder. Skisser og fabulerende forarbeider er alltid med: fantasifulle skapserier inspirert av de tidligere «strandfynd», en fin dørserie, en lang rekke armaturer og møbler - ofte fremkommet gjennom konkurranser. I de senere år har han også rettet sin interesse mot nye materialer som glass og tekstil. Med stor kreativitet og fri omgang med former og farger skaper han slående ting også på disse områdene.

Bokens siste kapittel «Fri» er tilegnet Olle Andersons underfundige kunstneriske bidrag til en utstilling i det gamle slottet Duff House i Skottland og til hans mangfoldige og frodige reiseskisser, hans mønsterverden og illustrasjonskunst. 

Hånd og intellekt samarbeider; kreativitet og ansvarsbevissthet har gått i kompaniskap i personen Olle Anderson. Ikke til å undres over at han nå er blitt President Elect i IFI (International Federation of Interior Designers og trer inn i rollen som president om to år. 

Møt en svensk mångsysslare
Publisert på nett 12. oktober 2018. Opprinnelig publisert i Arkitektur N nr. 2 – 2000. For å få full tilgang på alt innhold i Arkitektur N kan du kjøpe eller abonnere på papirutgaven.