Til opplysning, opplevelse eller beundring?

Offentlige utstillinger er en av de eldste og mest utbredte massekommunikasjonskanaler i moderne tid, men er antakelig også den minst påaktede. Aviser, blader, radio, TV og film har alle sin historie og sin plass i kulturbildet. Omtaler av utstillinger må men derimot lete med lys og lykte etter i litteraturen. Detter er et paradoks. Museenes samlinger og utstillingkultur bærer ansvaret for å ta vare på og vise oss vår gjenstandsarv i systematisk sammenheng; markedsføring via butikker og andre former for produktutstillinger gir oss løpende presentasjon av vår tids materielle kultur. Her følger en kort versjon av utstillingens historie.

Til opplysning, opplevelse eller beundring?
Til opplysning, opplevelse eller beundring?
Til opplysning, opplevelse eller beundring?
1
Til opplysning, opplevelse eller beundring?
Til opplysning, opplevelse eller beundring?
2
Til opplysning, opplevelse eller beundring?
Til opplysning, opplevelse eller beundring?
3
Til opplysning, opplevelse eller beundring?
Til opplysning, opplevelse eller beundring?
4
Til opplysning, opplevelse eller beundring?
Til opplysning, opplevelse eller beundring?
5
Til opplysning, opplevelse eller beundring?
Publisert på nett 12. juli 2018. Opprinnelig publisert i Arkitektur N nr. 8 – 1994. For å få full tilgang på alt innhold i Arkitektur N kan du kjøpe eller abonnere på papirutgaven.
Stikkord Sverre Fehn